Se-Høre-Handle: Tjeneste

Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal. Vi vil at alle barn og unge skal trives, utvikle seg og få god opplæring.  Ansatte jobber systematisk for å styrke oppvekstforholdene, og sikre at barn og familier får tidlig og helhetlig hjelp. 

BTI Handlingsveileder

Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) skal gi ansatte gode verktøy i arbeidet, og hjelpe oss til å se, høre og handle til barns beste. Vi jobber for barn og unges oppvekstforhold på tre nivå: individ, tjeneste og kommune. På tjenestenivå er vi opptatt av at barn og familier skal merke at ansatte spiller på lag for å finne gode løsninger.

Tjenester og tiltak
Sammen for barn og unge

Tverrfaglig samarbeid er avgjørende for å lykkes i arbeidet for og med barn og unge. 
Vi vil at barn og familier skal merke at ansatte spiller på lag for å finne gode løsninger. Det forutsetter ansatte med god kompetanse, en felles holdning om at vi løser oppdrag best sammen, aktiv bruk av handlingsveileder og rutiner, et solid system for tverrfaglig samarbeid og en kultur for kontinuerlig utvikling og forbedring. 

Handlingsveilederen for Bedre tverrfaglig innsats (BTI) gir ansatte og ledere gode verktøy i arbeidet med å styrke barn og unges oppvekstforhold. Den viser hvordan vi jobber systematisk og kunnskapsbasert for å identifisere og følge opp barn og familier som trenger det.

Oppskrift på gode møter i Gjesdal
Gode møter har avgjørende betydning for tilbudet vi gir til innbyggerne våre. Hver enkelt forbereder seg godt, deltar aktivt og tar ansvar for å finne gode, helhetlige løsninger. Vi møter hverandre med gjensidig respekt og har fokus på ressurser og muligheter. Alle møter skal ha en tydelig hensikt. Brukere skal aktivt medvirke og ta beslutninger om det som gjelder dem. 

Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI)

Hvordan gå frem ved undring eller bekymring for et barn eller en ungdom i Gjesdal? 

BTI på 2 minutt: Bedre tverrfaglig innsats er en samhandlingsmodell som brukes i kontakt med gravide, barn, unge og foresatte det er knyttet undring eller bekymring til. BTI skal bidra til tidlig innsats, samordning av tjenestene og brukermedvirkning. 

Tidlig innsats handler om å oppdage og følge opp så tidlig som mulig for å unngå at utfordringer utvikler seg negativt. Det kan være forhold i hjemmet, barnet/familien eller miljøet rundt som bidrar til utfordringene. Samordning av tjenestene betyr at det er helhet og sammenheng i hjelpen som tilbys. Det er godt samarbeid mellom familien og ulike instanser, og det er tydelig hvem som gjør hva. Samarbeidet evalueres jevnlig. Brukermedvirkning innebærer at tilbudet til barnet og familien tilpasses ut fra deres behov. Barnet og familien er aktive deltakere i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.

Medvirkning og evaluering

Bedre sammen
Medvirkning på tjenestenivå innebærer at barn og unge får mulighet til å medvirke i utformingen av tjenestetilbudet i kommunen som er rettet mot dem. I Gjesdal gjøres dette for eksempel gjennom ungdomsrådet, elevrådene på skolene, elevundersøkelsen og ungdataundersøkelsen.

Foresatte har mulighet til å påvirke gjennom foreldreutvalgene i skolene og samarbeidsutvalgene i barnehagene. Vi gjennomfører ulike brukerundersøkelser, og har en kultur for kontinuerlig evaluering og forbedring av tjenester. 

Ansatte i Gjesdal kommune er opptatt av å lytte til innspill fra barn, foresatte og ansatte. 

Kontakt

Monica Johansen Bjerkreim
Oppvekstkoordinator
E-post
Telefon 51 61 43 62
Mobil 90 40 31 93