Felles retningslinjer for lekser - skolene i Gjesdal
I Gjesdal ser vi lekser som en del av elevenes eget læringsarbeid. Leksearbeidet skal være med på å styrke elevenes læringsprosess og basisferdighetene. Det er derfor viktig at elevene opplever mestring i leksearbeidet. Internasjonal forskning viser at rette lekser gir læringseffekt og at nytten elevene har av lekser stiger med økende alder. Alle skolene i Gjesdal skal ha et dokument som beskriver skolens mål med lekser og håndtering av lekser.
Mål med lekser:
- gi tilstrekkelig mengde – og ferdighetstrening
- repetering av gjennomgått stoff
- være forberedelser til timer
- utvikle gode arbeidsvaner og ansvar for egen læring
Delmål:
- Lekser skal være tilpasset den enkelte elevs alder og forutsetninger mht mengde og vanskelighetsgrad slik at eleven klarer å gjennomføre den.
- Lekser skal være læringsfremmende (ha et formål), være knyttet til læringsmål og inngå i en pedagogisk sammenheng.
- Leksene skal være tydelig formulert slik at eleven ikke skal være i tvil om hva som skal gjøres og forventes.
- For at elevene skal få et eierforhold til leksearbeidet sitt og større forståelse for læringseffekten lekser har, skal elevene så langt det er mulig kunne medvirke i utformingen av egne lekser.
- Lekser skal alltid følges opp slik at eleven får tilbakemelding.
- Lærere som har samme klasse skal samarbeide om elevenes lekseplaner.
- Det skal utarbeides forventninger til lekser for hvert trinn mht tidsbruk og type lekser.
NB! Skolens retningslinjer for lekser skal være kjent for elever og foresatte, og skal ligge på skolens hjemmeside.
Sist endret 24.10.2024 13.00