Gjesdal kommune

Forskrift om skoleregler Gjesdal kommune

Forskrift om skoleregler Gjesdal kommune

§ 1. Formål

Formålet med et skolereglement er at elevene skal få kjennskap til hvilke forventninger som stilles til dem og at de kan medvirke i sin skolehverdag. De skal bli kjent med sine plikter og rettigheter. Reglementet skal bidra til at elevene har et trygt og godt skolemiljø som skal preges av et positivt samarbeid mellom elever, ansatte og foreldre for å skape den gode Gjesdalskolen. Sammen med forebyggende arbeid skal skolereglementet bidra til god orden og oppførsel, inkludering og trivsel, og legger til rette for god læring. 

§ 2. Virkeområde

Skolereglementet gjelder for alle elever i Gjesdalskolen når skolen har ansvar for elevene. Reglementet gjelder også for skolefritidsordningen og leksehjelpsordningen. Reglementet gjelder også for skoleveien, i digitale rom og opplæringsformer og aktiviteter i skolens regi utenfor skolens områder, som for eksempel på ekskursjoner/turer og i praksis.  

 Skolereglene kan og gjelde utenfor skoletiden i de tilfeller elevenes oppførsel har tilstrekkelig tilknytning til, eller setter sitt preg på skolen, blant annet situasjoner der elevers oppførsel på fritiden fører til at andre ikke har det trygt og godt på skolen.   

 Skolen skal gjøre elever og foreldre kjent med forskrift om skoleregler og skolens lokale regler. 

§ 3. Lokale regler

Den enkelte skole kan utarbeide regler som regulerer praktiske ordninger ved skolen. Med praktiske ordninger menes for eksempel «friminuttsregler», regler for bruk av skolens fellesområder og uteområde, etc. 

De lokale reglene kan ikke være i konflikt med det kommunale skolereglementet, og må ikke inneholde egne tiltak. Samarbeidsutvalget fastsetter lokale regler. 

§ 4. Hensynet til elevens beste og elevens rett til å bli hørt

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal hensynet til elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal ivareta elevens rett til å bli hørt, slik at elevens mening og medvirkning er sentral. For å oppfylle retten til å bli hørt, må elevene få nødvendig og alderstilpasset informasjon. Skolen må sørge for å opplyse om: 

  • Hva saken gjelder 
  • Sentrale forutsetninger for samtalen 
  • Hvem som vil få informasjonen 
  • Hvilke beslutninger som skal tas 
  • Konsekvenser og resultat 

Gjennom dette kan elevene ta stilling til om de vil uttale seg og hva de vil uttale seg om. Retten til å bli hørt innebærer også en rett for barn til å få vite hvordan synspunktene deres har blitt tolket og brukt, og hvordan deres deltakelse har påvirket utfallet. 

§ 5. Skoledemokratiet og organisering

Elevene har rett til å medvirke i alt som gjelder de selv. Skoledemokratiet er det kollektive samarbeidet mellom elevene, foreldrene og skolen. Skolen skal sørge for at elevene og foreldrene får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljøet, kvalitetsutvikling i opplæringen og fastsettingen av skoleregler.  

 Det skal være et elevråd som er valgt av elevene på skolen (elevrådet). Elevrådet skal fremme fellesinteressene til elevene på skolen og arbeide for å skape et godt lærings- og skolemiljø. Rådet skal også kunne uttale seg i saker som gjelder elevene. 

På hver skole skal det være et foreldreråd der alle som har barn på skolen, er medlemmer. Foreldrerådet kan velge et arbeidsutvalg (foreldrearbeidsutvalget – FAU). 

Hver skole skal ha et samarbeidsutvalg som sikrer at elevene og foreldrene kan delta og bidra til saker som omhandler skolen. Samarbeidsutvalget skal være sammensatt av:  

  • To representanter fra elevene 
  • To representanter fra foreldrene 
  • To representanter fra undervisningspersonalet 
  • En representant fra andre tilsatte 
  • To representanter fra kommunen. Den ene av disse skal være rektor ved skolen. 

§ 6. Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø

Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og skal melde fra til rektor dersom en får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Dette gjelder og når eleven selv sier at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med tiltak.  

Opplæringsloven §§ 12-4 og 12-5. 

§ 7. Vurdering av elevens orden og oppførsel

Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel er knyttet til i hvilken grad eleven følger dette reglementet og skolens egne regler. Regelbrudd kan føre til nedsatt karakter i orden eller oppførsel. Vurderingen skal foretas ut fra §§ 8 og 9 i dette reglementet. I vurderingen skal det tas hensyn til elevens alder og forutsetninger.  

Ved karakternedsettelse skal rektor foreta en helhetlig vurdering av elevens orden og atferd over en lengre tidsperiode. Enkelthendelser kan kun vektlegges ved særlig klanderverdige eller grove enkelthendelser. 

§ 8. Regler for orden

Elevene i Gjesdalskolen skal vise god orden ved å: 

  • Komme presis til undervisning og avtaler  
  • Ha med bøker og nødvendig utstyr til læringsarbeidet 
  • Være forberedt og vise gode arbeidsvaner og arbeidsinnsats 
  • Gjøre skolearbeidet så godt en kan og til rett tid 
  • Holde orden og ta godt vare på skolens eiendeler 
  • Bidra til å holde skolens område inne og ute rent og ryddig 
  • Være til stede og delta i undervisningen hele skoledagen 

 

§ 9. Regler for oppførsel

Gjennom alminnelig god oppførsel skal elevene i Gjesdalskolen bidra til å skape trygge og inkluderende skolemiljø.  

 Det er god oppførsel å: 

  • Vise hensyn og respekt for alle medelever og ansatte 
  • Følge skolen og klassens regler, og rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte 
  • Ikke banne eller bruke annet grovt språk 
  • Vise respekt for skolens og andres eiendeler 
  • Vise nettvett og følge skolens regler for bruk av digitalt utstyr jf. felles bestemmelse om «Nettvettsregler i Gjesdalskolen». 
  • Følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr
  • Ikke forlate skolens område uten tillatelse 

Oppførsel som ikke aksepteres: 

  • Utsette andre for utrygghet og mobbing gjennom verbale eller digitale krenkende ord eller handlinger, diskriminering, rasisme, utestenging, vold eller trusler om vold. Som del av dette reglementet vises til Gjesdalskolens felles IKT-reglement som omhandler nettvett og skade på chromebook 
  • Juks eller plagiat (jf §13) 
  • Bruke sykkel, moped, skateboard, sparkesykkel e.l. på skolens område i skole- og SFO-tiden. Unntak er områder dette tillates på den enkelte skole  
  • Bruke mobiltelefon, smartklokker og lignende digitale enheter i skoletiden 
  • Ta eller dele digitale bilder, film eller lydopptak av andre elever eller ansatte uten samtykke 
  • Ha med eller bruke rusmidler, tobakk og snus  
  • Ha med og/eller bruke farlige gjenstander 
  • Forsentkomming eller skulk 

 

§ 10. Sanksjoner som kan brukes ved regelbrudd

  • Pålegg om oppgaver eller erstatning for å rette opp skade eleven har påført skolens eiendom eller eiendeler  
  • Tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid i forbindelse med samtale og/eller utføring av pålagte oppgaver  
  • Muntlig/skriftlig advarsel fra rektor  
  • Midlertidig inndragning av gjenstander som eks mobiltelefon, eller andre gjenstander som forstyrrer arbeidsro og opplæring (leveres tilbake til eleven ved skoledagens slutt)  
  • Inndra snus, tobakk og rusmidler, og farlige gjenstander som kan skade andre  
  • Annullering ved juks eller plagiat  
  • Avgrenset bevegelsesfrihet i friminutt- for eksempel påbud om å være i nærheten av en navngitt ansatt eller å være på et avgrenset område inne eller ute  
  • Pause eller friminutt på andre tidspunkt enn andre elever  
  • Hjemsendelse fra skoletur eller andre arrangement i skolens regi  
  • Bortvise elev fra undervisning i enkelttimer eller for resten av skoledagen ved alvorlig eller gjentatte brudd på reglementet  
  • Bortvise elev på 8.-10. trinn for inntil 3 dager ved alvorlig eller gjentatte brudd på reglementet  
  • Vedta midlertidig eller permanent klassebytte  
  • Vedta midlertidig eller permanent skolebytte i særlige tilfeller  
  • Kontakt med politiet om straffbare forhold  
  • Nedsatt karakter i orden eller oppførsel  

 

§ 11. Saksbehandlingsregler ved regelbrudd

Ved regelbrudd skal skolen følge opp eleven gjennom samtale og veiledning. Ved behov for å informere foresatte, skal eleven i forkant få si sin mening og få informasjon om hva som vil bli fortalt. Sanksjonen skal stå i rimelig forhold til overtredelsen, alder og modenhet.    

  • Kollektiv avstraffelse er ikke tillatt.  
  • Før bortvisning, klasse-/skolebytte blir tatt skal det alltid vurderes om det er mulig å bruke andre sanksjoner eller tiltak. Sanksjonene må følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak. Tvunget skolebytte besluttes av skolesjef.   
  • Eleven skal få mulighet til å forklare seg for den som skal ta avgjørelsen i tråd med § 4 i dette reglementet.  
  • En sanksjon skal gis så snart etter reglementsbruddet som mulig.  
  • En sanksjon må ikke innebære usaklig forskjellsbehandling eller være basert på usaklige hensyn.  
  • Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag.  
  • Avgjørelsen skal begrunnes, og dokumenteres skriftlig.  

Ved gjentakende og alvorlige brudd på skolereglene, skal det lages en plan med egnede tiltak i samarbeid med eleven og foresatte for å forebygge at alvorlige brudd på skolereglene ikke skjer igjen. Der det er naturlig kan planer ses i sammenheng med en aktivitetsplan. 

For bortvisning fra egen undervisning, hvor eleven skal befinne seg på skolens område, kan lærer beslutte bortvisning av en elev for inntil 2 timer. Eleven skal da ha tilsyn. Det er kun rektor som kan bortvise eleven fra skolens område.  

§ 12. Mobiltelefon og andre digitale enheter

Gjesdalskolen skal være mobilfri i alle undervisningsøkter og friminutt. Mobiltelefon, smartklokker og lignende digitale enheter skal ikke benyttes i skoletiden. Skolen kan gjøre unntak fra dette dersom det foreligger særlige sosiale, helsemessige, pedagogiske eller sikkerhetsmessige hensyn.  

§ 13. Plagiat og juks

Direkte avskrift eller lettere omskrivinger av andres tekster uten kildehenvisning, presentert som elevens egen tekst, er plagiat. Dette gjelder også tekst som helt eller delvis er produsert av kunstig intelligens/språkmodeller eller tilsvarende teknologi. 

Bruk av ulovlige hjelpemidler, samarbeid eller kommunikasjon med andre uten lov, og å presentere andres arbeid som sitt eget regnes for å være juks. 

§ 14. Anmeldelse av straffbare forhold

Skolen vil som hovedregel politianmelde straffbare forhold knyttet til vold, trusler, ran, tyveri, skadeverk, bruk av fyrverkeri, deling av krenkende bilder, hensynsløs atferd, bruk og besittelse av ulovlige gjenstander og rusmidler. Skolen må foreta en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig ut ifra sakens alvorlighetsgrad og elevens alder og modenhet. Skolen skal vurdere om saken kan løses ved gjenopprettende prosess i regi av konfliktrådet. 

 § 15. Fysisk inngripen mot elev

Ansatte har plikt til å prøve å stanse vold, slåsskamp og skadeverk dersom dette er mulig. 

Plikten gjelder ikke dersom inngripen kan sette den ansattes egen helse i fare.  

Ansatte kan gripe inn fysisk for å stoppe eller avverge at en elev: 

  • krenker en annen person fysisk  
  • utsetter seg selv for fysisk fare  
  • skader eiendom  
  • viser en adferd som er sterkt fornedrende for seg selv 

Dette følger av reglene om nødverge og nødrett i straffelovens §§ 17 og 18, og opplæringsloven § 13-4.   

§ 16. Erstatningsansvar

Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell. Erstatningsansvar er begrenset av skadeserstatningslovens § 1-2 for inntil kr 5000. 

 Dersom elever gjør skadeverk på andre elevers eller ansattes eiendeler, er dette som et privatrettslig anliggende mellom partene.