§ 1 Hjemmel
Forskrift om ordensreglement for grunnskolen i Gjesdal er vedtatt i Utvalg for Levekår 2. mai 2023 med hjemmel i lov 17.07.1998 nr. 61, § 2-9. om grunnskolen og den videregåande opplæringa (opplæringslova) § 9A-10. Forskriften er overordnet og kan ikke fravikes. Den erstatter tidligere ordensreglement vedtatt i Utvalg for Levekår 28.11.2017.
§ 2 Formål
Gjesdal kommune har i Helhetlig oppvekstplan satt mål om at barn og unge skal trives, og god læring og utvikling for alle. Ordensreglementet skal bidra til at elevene i Gjesdalskolen har et trygt og godt skolemiljø, og skal ses i sammenheng med Gjesdalskolenes øvrige arbeid med skolemiljøet.
Ordensreglementet skal gi elever og ansatte felles forutsigbare rammer å forholde seg til. Gjesdalskolene skal preges av et positivt samarbeid mellom elever, foreldre og ansatte, der elevene skal medvirke til å skape den gode Gjesdalskolen. Sammen med forebyggende arbeid skal ordensreglementet bidra til trivsel, inkludering og gi et godt grunnlag for læring.
§ 3 Innhold og virkeområde
Ordensreglementet gjelder for alle elever i Gjesdalskolen, og inneholder regler om orden og oppførsel, hvilke tiltak som skal kunne brukes når elever bryter ordensreglementet og regler om framgangsmåten når slike saker skal behandles.
Ordensreglementet gjelder når skolen har ansvar for elevene. Det vil si undervisning i både fysiske og digitale rom, i friminutt og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område, for eksempel på turer og leirskole. Ordensreglementet kan gjelde forhold utenfor skoletiden dersom det aktuelle forholdet har sterk nok tilknytning til skolen og skolemiljøet, og har direkte betydning for elevenes skolehverdag.
Reglementet gjelder ikke for skolefritidsordningen, leksehjelp, kommunens kulturskole og grunnskoleopplæringen for voksne.
§ 4 Skolens egne regler
I tillegg til dette ordensreglementet gis den enkelte skole ved skolens rektor rett til å vedta nødvendige tilleggsbestemmelser tilpasset lokale forhold. Rektor må sikre at elever, ansatte og foreldre blir hørt før reglene bestemmes.
Den enkelte klasse skal ha trivselsregler om orden og oppførsel tilpasset elevenes alder. Reglene skal lages i samarbeid med elevene.
Det kommunale ordensreglementet er overordnet den enkelte skoles lokale regler, og lokale tilleggsbestemmelser må være i samsvar med intensjonen i det kommunale reglementet. Unntak er egne bestemmelser som regulerer redusert eller forbud mot mobilbruk i skoletiden på ungdomstrinnet.
§ 5 Elevens skolemiljø
I henhold til Opplæringslovens § 9a-3 skal skolen aktivt og systematisk arbeide for å fremme et godt psykososialt miljø der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Dersom noen som er tilsatt ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at en elev blir utsatt for krenkende ord eller handlinger som mobbing, diskriminering, vold eller rasisme, skal vedkommende snarest undersøke saken og varsle skoleledelsen. Dersom det er nødvendig og mulig, selv gripe inn.
I Gjesdalskolen skal barn og unge oppleve inkludering og medvirkning i praksis. Gjennom reell medvirkning skal elever og foresatte bidra til gode klasse- og skolemiljø i Gjesdalskolen. Elevene har en plikt til å behandle hverandre og de ansatte med respekt, og skolen skal følge opp dersom det ikke skjer.
§ 6 Vurdering av elevens orden og oppførsel
Grunnlaget for vurdering i orden og oppførsel er knyttet til i hvilken grad eleven følger dette ordensreglementet og skolen regler. Regelbrudd kan føre til nedsatt karakter i orden eller oppførsel. Vurderingen skal foretas ut fra reglene i § 7 og § 8 i dette reglementet, samt i skolens lokale reglement. I vurderingen skal det tas hensyn til elevens forutsetninger, jf. forskrift til opplæringsloven § 3-4.
Elever og foreldre skal bli varslet dersom det er fare for at eleven kan få noe annet enn god i halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i orden eller i atferd, jf. forskrift til opplæringsloven §3-8b. Rektor skal foreta en helhetlig vurdering av elevens orden og atferd over en lengre tidsperiode. Enkelthendelser kan kun vektlegges ved særlig klanderverdige eller grove enkelthendelser.
§ 7 Orden
Elevene i Gjesdalskolen skal vise god orden ved å:
- komme presis til undervisning og avtaler
- ha med bøker og nødvendig utstyr til læringsarbeidet
- være forberedt og vise gode arbeidsvaner og arbeidsinnsats
- gjøre skolearbeidet så godt en kan og til rett tid
- holde orden og ta godt vare på skolens eiendeler
- bidra til å holde skolens område inne og ute rent og ryddig
- være tilstede og delta i undervisningen hele skoledagen
§ 8 Oppførsel
Gjennom god oppførsel skal elevene i Gjesdalskolen bidra til å skape trygge og inkluderende skolemiljø.
Elevene skal:
- vise hensyn og respekt for medelever og ansatte
- følge skolen og klassens regler, og rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
- ikke banne eller bruke annet grovt språk
- vise respekt for skolens og andres eiendeler
- vise nettvett og følge skolens regler for bruk av digitalt utstyr
- følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr
- ikke forlate skolens område uten tillatelse
Elevene skal ikke:
- utsette andre for utrygghet og mobbing gjennom verbale eller digitale krenkende ord eller handlinger, diskriminering, rasisme, utestenging, vold eller trusler om vold. Som del av dette reglementet vises til Gjesdalskolens felles IKT-reglement som omhandler nettvett og skade på chromebook
- jukse eller forsøke å jukse o bruke sykkel, moped, skateboard, sparkesykkel e.l. på skolens område i skole- og SFO-tiden. Unntak er områder dette tillates på den enkelte skole. o ta eller dele digitale bilder, film eller lydopptak av andre elever eller ansatte uten samtykke
- ha med eller bruke rusmidler, tobakk og snus
- ha med og/eller bruke farlige gjenstander
- gjentatt forsentkomming eller skulk
§ 9 Sanksjoner ved regelbrudd
Ved regelbrudd skal skolen følge opp eleven gjennom samtale og veiledning. Ved behov for å informere foresatte muntlig og/eller skriftlig skal eleven i forkant få gi sin mening, og få informasjon om hva som vil bli fortalt. Sanksjonen skal stå i rimelig forhold til overtredelse, alder og modenhet.
- Pålegg om oppgaver for å rette opp skade eleven har påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, vaske gulv, fjerne tagging o.l.)
- Tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid i forbindelse med samtaler med lærer/rektor og/eller utføring av pålagte oppgaver
- Muntlig/skriftlig advarsel fra lærer
- Muntlig/skriftlig advarsel fra rektor
- Midlertidig inndragning av gjenstander som eks mobiltelefon, eller andre gjenstander som forstyrrer arbeidsro og opplæring (leveres tilbake til eleven ved 5 skoledagens slutt)
- Inndra snus, tobakk og rusmidler, og farlige gjenstander som kan skade andre
- Annullering av prøver, dersom eleven blir tatt i juks
- Erstatningsansvar
- Avgrenset bevegelsesfrihet i friminutt- for eksempel påbud om å være i nærheten av en navngitt ansatt eller å være på et avgrenset område inne eller ute
- Pause eller friminutt på andre tidspunkt enn andre elever
- Hjemsendelse fra skoletur eller andre arrangement i skolens regi
- Bortvise elev fra undervisning i enkelttimer eller for resten av skoledagen ved alvorlig eller gjentatte brudd på reglementet (opplæringsloven § 9 A-11)
- Bortvise elev på 8.-10. trinn for inntil 3 dager ved alvorlig eller gjentatte brudd på reglementet (opplæringsloven§ 9 A-11)
- Vedta midlertidig eller permanent klassebytte
- Vedta midlertidig eller permanent skolebytte i særlige tilfeller (opplæringsloven § 9 A-12)
- Kontakt med politiet om straffbare forhold
- Nedsatt karakter i orden og oppførsel
§ 10 Utdyping av sanksjoner ved regelbrudd
§10-1. Bruk av mobiltelefon
Elevene på 1.-7. trinn skal ikke bruke private digitale enheter som mobil, mobilklokke o.l. i skoletiden. Elevene på 8.-10. trinn skal sette mobilen på lydløst i mobilhotell eller i skolesekken i alle undervisningssituasjoner. Lærer kan tillate den til faglig bruk. Mobiltelefon eller andre digitale enheter kan beslaglegges for resten av dagen dersom bruken er i strid med dette reglementet.
Ved mistanke om fotografering og/eller lydopptak i strid med straffelovens § 8-8 om straffbare forhold, skal digital enhet overleveres til politiet. I slike tilfeller skal skolen varsle elevens foreldre. Skolen er ikke erstatningspliktig dersom ovennevnte utstyr forsvinner eller blir skadet.
§ 10-2. Beslag av farlige gjenstander
Det er ikke tillatt å ta med eller bære kniv, våpen eller andre gjenstander som kan skade en selv eller andre. Skolen kan beslaglegge farlige gjenstander, dersom dette vurderes som nødvendig. Farlige gjenstander hentes av elevens foresatte. Ulovlige gjenstander overleveres politiet.
§ 10-3. Skadeverk og skade
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell. Erstatningsansvar er begrenset av skadeerstatningslovens § 1-2. 6 Dersom elever gjør skadeverk på andre elevers eiendeler, er dette et privatrettslig anliggende mellom foresatte. Skolen er ikke ansvarlig for elevenes private eiendeler som kommer bort eller blir skadet i skoletiden.
§ 10-4. Rusmidler
Det er forbudt å være ruset, bruke, oppbevare, omsette eller være i besittelse av tobakk, snus/skrå, e-sigaretter, alkohol, narkotika eller andre rusmidler. Skolen skal så langt det er mulig beslaglegge rusmidlene. Tobakk, snus, e-sigaretter og alkohol må hentes av foresatte, mens ulovlige rusmidler håndteres av politiet. Det vises til § 15 ved straffbare forhold.
§ 10-5. Skole – eller klassebytte
Når hensynet til de andre elevene tilsier det, kan en elev i særlige tilfeller flyttes til en annen skole eller klasse uten foreldrenes samtykke. Før det blir gjort vedtak om skolebytte, skal andre tiltak være prøvd og eleven skal ha fått uttale seg (oppll §9A-12.). Vedtak om skolebytte fattes av skolesjef.
§10-6. Fysisk makt ved nødverge
Ansatte har plikt til å prøve å stanse vold, slåsskamp og skadeverk dersom dette er mulig. Plikten gjelder ikke dersom inngripen kan sette den ansattes egen helse i fare. Fysisk maktbruk vil kunne rammes av straffelovens bestemmelser §§ 271 og 273. Bruk av fysisk makt kan likevel være lovlig dersom det er nødvendig for å hindre at elever skader seg selv eller andre, jf reglene om nødverge og nødrett i straffelovens §§ 17 og 18.
§ 10-7. Fravær
Elevene har plikt til å møte presis til undervisning og plikt til å delta i undervisningen i den form den blir gitt. Fravær som ikke kan dokumenteres regnes som ugyldig fravær og brudd på ordensreglementet og skal tillegges vekt når ordenskarakteren skal fastsettes. Det skal ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser.
Barn og unge har rett og plikt til grunnskoleopplæring. Når det er forsvarlig, kan rektor etter søknad gi den enkelte elev permisjon i inntil to uker. Fravær utover dette er å anse som at eleven er tatt ut av skolene.
Elevens foresatte må legitimere at barnet får tilsvarende undervisning i annen skole eller ved hjemmeundervisning. Dersom dette ikke skjer, skal skolen forfølge saken. Dersom eleven kommer for sent eller er ulovlig borte fra skolen, vil hjemmet kontaktes for å få klarlagt årsaken til fraværet. De tiltakene som iverksettes må sees i sammenheng med årsaken og eventuell hyppigheten av fraværet. Elever som kommer for sent og dermed forstyrrer undervisningen må i konkrete situasjoner og ut fra en totalvurdering av både eleven og situasjonen, kunne vises bort fra klassen/gruppen for resten av timen.
§ 10-8. Juks eller forsøk på juks
Juks eller forsøk på juks får konsekvenser for vurdering/karakter i oppførsel. Har eleven fusket i en prøvesituasjon, vil prøven bli annullert. Elever på ungdomstrinnet skal varsles om muligheten for ikke å få terminkarakter.
Eksamen i et fag kan annulleres dersom eleven har jukset eller prøvd å jukse på eksamen.
Spørsmålet om annullering av eksamen i faget skal avgjøres av rektor. Vedtak om annullering av eksamen kan påklages til statsforvalter. Eleven har likevel rett til å fullføre eksamen på eksamensdagen.
§ 10-9. Kontakt med politiet om straffbare forhold
Dersom det foreligger mistanke om/eller straffbare forhold, kan rektor be om politiets bistand. Politikontakt kan bistå med råd, veiledning og oppfølgingssamtaler uavhengig av om en sak politianmeldes eller ikke.
Det skal alltid vurderes om ulovlige forhold skal politianmeldes, og beslutningen fattes etter en samlet vurdering av saken. Politianmeldelse er hovedregel ved alvorlig vold, alvorlige trusler, alvorlig skadeverk bl.a. fyrverkeri i og rundt skolebygg, bruk og besittelse av rusmidler, våpen eller lignende.
Det er vanligvis den som anses som fornærmet som leverer politianmeldelse. Skolen v/ rektor kan i samråd med skolesjef anmelde til politiet. Elevens foresatte skal så raskt som mulig varsles dersom politiet kontaktes og en sak kan bli anmeldt. Dersom den fornærmede er medelev, skal fornærmede og fornærmedes foresatte få uttale seg før skolen tar stilling til om skolen vil anmelde forholdet.
§ 11 Saksbehandling og retningslinjer ved sanksjoner
Behandlingen i brudd på ordensreglementet følger reglene i opplæringslovens § 2-9, 4. ledd, § 2-10, 2. ledd, § 3-7, 4. ledd og § 3-8, 3. ledd samt saksbehandlingsreglene i forvaltningslovens kap. 3 og 4 om enkeltvedtak.
Ved avgjørelser som ikke er enkeltvedtak skal følgende saksbehandlingsregler uansett gjelde:
- Skolen plikter å påse at saken er så godt opplyst som mulig, og avgjørelsen skal treffes på et grunnlag som er forsvarlig etter sakens art og karakter. Det skal tas hensyn til elevens alder og modenhet/forutsetning.
- Ved manglende overholdelse, kan det ilegges nye, strengere sanksjoner.
- Kollektiv avstraffelse, utestengelse fra planlagte felles aktiviteter, fysisk refsing og/eller andre krenkende tiltak skal ikke anvendes.
- En sanksjon skal gis så snart etter reglementsbruddet som mulig.
- Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn når skolen vurderer en reaksjon.
- Eleven skal så vidt mulig varsles og forelegges relevante opplysninger i saken med mulighet til å uttale seg før avgjørelsen treffes. I alvorlige saker skal mindreåriges foresatte så vidt mulig kontaktes. Varselet kan gis muntlig, men ved avgjørelser av særlig betydning bør begrunnelsen normalt gis skriftlig.
- Avgjørelsen bør begrunnes, og avgjørelser om utvisning eller beslag av mobiltelefon skal alltid begrunnes. Begrunnelsen skal gis samtidig med underretning om avgjørelsen til eleven, med mindre særskilte forhold vanskeliggjør dette. Begrunnelsen kan gis muntlig, men ved avgjørelser av særlig betydning bør begrunnelsen gis skriftlig.
- Ved bortvisning en til tre dager, klassebytte eller skolebytte, skal det alltid vurderes om det er mulig å bruke andre sanksjoner eller tiltak før vedtak fattes. Vedtaket skal kunne påklages. Klagefristen er tre uker fra eleven/foreldrene mottar vedtaket. Klagen sendes skolen. Dersom skolen/kommunen ikke finner grunn til å gjøre om på vedtaket, blir det sendt til Statsforvalteren.
- Skolen kan ikke reagere på oppførsel eller bruke sanksjoner som ikke er regulert i dette ordensreglementet.
§12 Ikrafttredelse
Forskrift om ordensreglement for Gjesdalskolen trer i kraft fra 01.06.2023.