Gjesdal kommune

Tilpasset opplæring - Individuell tilrettelegging - Særskilt språkopplæring

Tilpasset opplæring - Individuell tilrettelegging - Særskilt språkopplæring

Tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring er et viktig prinsipp for skolens praksis. Hva dette betyr står beskrevet i Læreplanverkets overordnede del, kap 3.2

Skolen skal gi alle elever muligheter til læring og utvikling uavhengig av forutsetningene deres. Læreren skal legge til rette for en opplæring som ivaretar både fellesskap og hver enkelt elev, slik at elevene får best mulig utbytte av opplæringen. 

Skolen skal stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. Å tilpasse opplæringen betyr å tilrettelegge med varierte vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter. 

Tilpasset opplæring gjelder alle elever, også de med stort læringspotensial. Dette er elever som lærer raskere og kan tilegne seg mer kompleks kunnskap sammenlignet med jevnaldrende. Begrepet omfatter både de elevene som presterer på et høyt og avansert nivå, og de elevene som har et potensial for å gjøre det. og skal i størst mulig grad skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet. 

God vurdering, der forventningene er tydelige og eleven deltar og blir hørt underveis i læringsarbeidet, er en nøkkel til å tilpasse undervisningen. Det er viktig for å anerkjenne og verdsette mangfoldet av elever, og for å se på mangfoldet som en berikelse og ressurs. Skolen skal gjennom ulike arenaer gi alle elever mulighet til å utvikle seg og til å lære. Opplæringen skal bidra til at alle elever kan delta aktivt i fellesskapet, lytte til innspill fra medelever og anerkjenne hverandre for det hver enkelt bidrar med. Faglig og sosial læring påvirker hverandre. En grunnleggende forutsetning for et godt læringsmiljø er at alle elever føler tilhørighet til et faglig og sosialt fellesskap. 

Se film om tilpasset opplæring og inkludering

 

 

Individuell tilrettelegging

Hvis en elev ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige opplæringen, kan han eller hun ha rett til å få individuelt tilrettelagt opplæring. 

1.august 2024 trådte ny opplæringslov i kraft, og begrepet spesialundervisning er erstattet med individuelt tilrettelagt opplæring. Det kan også omfatte personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel, samt opplæring i mobilitet for blinde og sterkt svaksynte. 

Individuelt tilrettelagt opplæring kan for eksempel være at eleven jobber etter andre læringsmål enn andre elever. Personlig assistanse kan være at en assistent følger opp eleven i klassen, og fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel kan være at eleven får spesialtilpasset stol og utstyr eleven trenger for å ha utbytte av den ordinære undervisningen. 

Hvis foreldrene eller skolen er bekymret for om et barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for barnet. Hvis det ikke er tilstrekkelig må skolen og PP-tjenesten vurdere og gi råd om hva barnet trenger, og skolen må fatte et vedtak.

Skolen kan fatte vedtak om personlig assistanse, fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemidler uten en sakkyndig vurdering fra PPT. Ved individuelt tilrettelagt opplæring må PPT skrive en sakkyndig vurdering før skolen kan fatte vedtak. Foreldre og/eller elever over 15 år må samtykke til at skolen kan fatte vedtak. 

Skolens ansvar
Skolen skal:

  • involvere og spørre foreldrene før de tar avgjørelser som gjelder eleven
  • vurdere om en elev trenger individuelt tilrettelagt opplæring
  • be PP-tjenesten om å gjøre en sakkyndig vurdering hvis foreldrene ber om det, eller hvis skolen mener at eleven trenger individuelt tilrettelagt opplæring
  • fatte et enkeltvedtak som sier om eleven skal få individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke, og hva opplæringen skal være og hvem som skal utføre den
  • lage en individuell opplæringsplan (IOP)
  • gi eleven individuelt tilrettelagt opplæring slik det er beskrevet i enkeltvedtaket og IOP-en
  • lage en skriftlig rapport om individuelt tilrettelagt opplæring og utviklingen til eleven en gang i året
  • sørge for at foreldrene og eleven får veiledning om hva vurdering med og uten karakterer innebærer, før de bestemmer seg

Involvering av foreldre
Foreldre:

  • kan kreve at skolen undersøker om barnet deres trenger individuelt tilrettelagt opplæring
  • skal bli involvert og si ja før skolen ber PP-tjenesten om å utrede barnet
  • skal bli involvert og si ja før skolen bestemmer at barnet skal få individuelt tilrettelagt opplæring
  • skal få en skriftlig rapport en gang i året om individuelt tilrettelagt opplæring barnet får og en vurdering av hvordan barnet utvikler seg
  • kan klage hvis barnet ikke får individuelt tilrettelagt opplæring
  • kan klage på innholdet, gjennomføringen eller organiseringen av individuelt tilrettelagt opplæring
  • kan bestemme om barnet på ungdomsskolen skal få fritak fra vurdering med karakter i de fagene han eller hun har fått individuelt tilrettelagt opplæring i

Retten til individuelt tilrettelagt opplæring er regulert i opplæringslova kapittel 11. 

Les mer i Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging

 

Særskilt språkopplæring

Under arbeid

Elever med et annet morsmål enn norsk og samisk, har rett til særskilt språkopplæring til de kan norsk godt nok til å følge den vanlige opplæringen. 

Særskilt språkopplæring skal omfatte forsterket opplæring i norsk og, om det trengs, morsmålopplæring, tospråklig opplæring i fag eller begge deler. 

Kontakt

Hilde Siira
Leder
E-post
Telefon 51 61 43 13
Mobil 95 29 48 15
skolesjef