Lovgrunnlag
Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a andre ledd og Helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 og 3-2 første ledd nr. 6 bokstav a.
Klageadgang
Ja, jfr. Pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2.
Egenbetaling
Nei
Formål med tjenesten
Gi et tilbud til innbyggere med akutt eller kronisk sykdom, lidelse eller funksjonsnedsettelse som har behov for helsehjelp i hjemmet.
Beskrivelse av tjenesten
Helsetjenester i hjemmet kan gis som ett eller flere enkelttiltak eller som heldøgnstilbud.
Eksempel på innhold i tjenesten:
- Legemiddeladministrering og/eller oppfølging.
- Spesiell oppfølging av smertebehandling.
- Oppfølging av ernæringssituasjon.
- Oppfølging av munnhelse.
- Behov for behandling, observasjon og oppfølging.
- Behov for støtte/mestringssamtaler og andre tiltak som følge av ulike psykiske utfordringer til ulike brukergrupper.
- Forebyggende og helsefremmende tiltak, habilitering og rehabiliteringsrettede tiltak.
- Tilrettelegging og opplæring knyttet til helserelaterte situasjoner.
- Legge til rette for lindrende behandling og omsorg for personer med kort forventet levetid og som ønsker å dø hjemme.
Tjenesten omfatter ikke:
- Skyss/transport i bil.
- Handle matvarer.
- Tjenester som kan utføres ved legesenter (sårstell, prøvetaking, urinprøver, injeksjoner mm.)
Praktiske opplysninger
De som har hatt helsetjenester i hjemmet hver uke i 3 måneder sammenhengende, har rett på gratis tannbehandling hos fylkestannlege. Dersom det oppstår akuttsituasjoner i tjenesten, kan enkelte oppdrag bli utsatt eller avlyst.
Målgruppe
Hjemmeboende som er avhengig av hjelp i eget hjem for å få dekket grunnleggende helse- og omsorgsbehov, og som ikke selv kan oppsøke helsehjelp på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse, eller som av andre grunner har behov for at helsetjenester ytes i hjemmet for at tilbudet skal være verdig og forsvarlig. Helsetjenester i hjemmet tildeles til personer i alle aldre.
Kriterier og vurderinger
Tjenesten skal bidra til at tjenestemottaker er mest mulig selvhjulpen og kan bo lengst mulig i eget hjem. Om tjenestemottaker får tildelt tjenesten, beror på en helhetsvurdering der blant annet følgende momenter inngår:
- Vurdering av bistandsbehov
- Det skal være vurdert og/eller utprøvd om tjenesten kan erstattes med tjenester fra andre hjelpeinstanser, hjelpemidler eller teknologisk assistanse.
- Hvilke ressurser/hjelp tjenestemottaker har fra eget nettverk.
Tjenesten skal dersom det er hensiktsmessig, gis som opplæring.