Bedriftsbesøk Helland Mekaniske

Kitty Helland

For ordfører Frode Fjeldsbø og næringssjef André Andreassen gikk årets første bedriftsbesøk til Helland Mekaniske. Her ble de tatt godt i mot av Kenneth og Inge Stian Helland.

Bedriften Helland Mekaniske har sine røtter tilbake til tidlig 60-tall da Ingolv Helland startet med produksjon av helsveisede stålsiloer hjemme i kjelleren. Senere overtok sønnen, Kenneth Helland, ansvaret som daglig leder og fra 1. januar i år står tredje generasjon Helland (Inge Stian) ved roret.

Bedriften, som i 2019 omsatte for ca 17 millioner kroner og sysselsetter 10 personer, er nå etablert i Kvednaveien 4 hvor de disponerer et område på ca 10 mål og et bygg på 4.000 kvm.Omvisning i fabrikken.

Helland Mekaniske sitt hovedprodukt er siloer til oppbevaring av fór. Tradisjonelt har landbruk vært hovedmarkedet for Helland Mekaniske, men nå i nyere tid satser bedriften også inn mot akvakultur og da særlig mot landbasert oppdrett. I tillegg til å produsere sine produkter lokalt tar de også ansvar for levering og montering, noe som gir en ekstra trygghet for deres kunder.

Bedriften, som er den eneste i sitt slag i landet, har høyt fokus på kvalitet og fleksibilitet/skreddersøm. Selskapet ser lyst på fremtiden, og har ambisjoner om vekst både i omsetning og antall ansatte.

_ _ _

Helland familien er også grunneiere av flere av tomtene i området Myrå/Meierikrossen, og Kenneth Helland oppfordret kommunen til å se på muligheten for å samle aktørene i området for å se på fremtidig utvikling her.

Gjesdal kommune takker for et spennende besøk og nyttige innspill, hos en tradisjonsrik bedrift med et nasjonalt nedslagsfelt.

Les mer om bedriften på deres hjemmeside: www.helland-silo.no