Dugnad mot landøyda

Bli med på ryddedugnad mot landøyda!

Søppelkontainere til å kaste plantene i står klar ved kommunens saltlager i Kongsgata 21. Søppelsekker kan hentes på Veveriet.

Landøyda er en flerårig plante som vokser i beiter, langs veier og i grøfter. Landøyda er lett gjenkjennelig med sine gule blomster og flikete blader. Den kan bli 1 meter høy. Planta har spredd seg mye de siste åra, og er nå å se mange plasser i kommunen. Hver plante kan lage over 2000 frø som svever langt med vinden. Frøene dannes nå, derfor haster det med en aksjon mot planten.

Problemet er at landøyda er giftig for storfe og hest. Dyra vraker normalt planten på beite, men plantene er giftige også etter tørking og ensilering. Det betyr at dersom planten får spre seg til enga og kommer i siloen eller i høyet så er det fare på ferde og dyr kan dø av forgiftning.

Du kan hjelpe til!

Vi utfordrer ALLE som kan til å ta ei økt så snart du når over det. Landøyda blomstrer nå seint på sommeren. Dra opp de plantene du finner, enten det er i beitet ditt, på tomta di eller langs veien din. Putt de i en plastsekk, ta de med til vår kontainer merket med «Landøyda».  Plastsekker kan hentes på Veveriet. Kontaineren står i Kongsgata 21, ved kommunens saltlager. Vi frakter avfallet til forbrenningsanlegget på Forus.

Takk for hjelpen!