"Koronabesøk" hos Kongeparken

Lekemester Håkon Lund og ordfører Frode Fjeldsbø tester et av parkens mange koronatiltak.

Vi besøkte Kongeparken i fredag 6. juni en litt småruskete sommerdag. Det var markedssjef, Therese Oddsen, og lekemester Håkon Lund som tok imot oss, begge to lettet og glade. Glade fordi de hadde åpnet Kongeparken sist mandag. Lettet fordi de hadde berget Kongeparken gjennom en utrolig vanskelig tid. Konkursspøkelset hadde nemlig banket på døra sammen med korona.

Dette året blir helt annerledes for Kongeparken. Sammen med de andre fornøyelsesparkene i landet, har de fått lov til å åpne ved å gjennomføre ganske strenge smitteverntiltak. I år er det kun online bestillinger, antall gjester er satt til 1500 og renholdsrutinene er skjerpet. Ordfører spurte om det betød at de kunne klare seg med færre ansatte. «Nei, tvert imot» var svaret. «Grunnet smittetiltakene må de være atskillig flere. Det må jo reingjøres hele tiden».

Kongeparken har tatt opp et stort lån for å kunne refundere billetten til russen for årets avlyste Landstreff. Å betale dette tilbake ville bli tøft for dem de neste årene. Men de ga uttrykk for en stor glede over at de hadde klart å få til denne løsningen – selv om det kostet.

Kongeparken kunne også fortelle at de satte pris på at kommunen ved ordfører hadde uttrykt støtte til dem i en krevende tid. Dette hadde de satt pris på. Samtidig utfordret de oss til å ta en enda tydelige posisjon i forhold til dem og andre aktører i næringslivet som har slitt i denne tiden.