Oppfordring fra kommuneoverlegen til voksne innbyggere om å ta oppfriskningsdose av kikhostevaksine

Kommuneoverlegen i Gjesdal kommune oppfordrer alle innbyggere til å sjekke egen vaksinestatus på helsenorge.no, og dersom det er 10 år eller mer siden siste dose kikhostevaksine, kontakte fastlege for resept på vaksine. Alle legekontor i Gjesdal kommune setter vaksine på pasienter tilhørende legekontoret, dersom pasienten har med seg vaksinen til legekontoret.

Vi gjør oppmerksom på at det på grunn av stor pågang, for øyeblikket kan være begrenset tilgang til vaksinasjonsdoser.

I Norge har vi for tiden en kraftig økning i forekomst av kikhoste, med høyest forekomst hos ungdom. Vi ser også en økt smitte i Gjesdal.

Kikhoste er en luftveisinfeksjon forårsaket av bakterien bordetella pertussis, og arter seg som langvarig og anfallsvis kraftig hoste. Kikhoste smitter ved dråpesmitte i forbindelse med hosteanfall, og er svært smittsomt. Sykdommen starter ofte med forkjølelsessymptomer som hoste og rennende nese. Etter ca 1 uke starter anfallsstadiet kjennetegnet av kraftige hosterier med karakteristisk kiking. Dette stadiet kan vare i flere uker, og sykdomsforløp over 2-3 måneder og lengre er ikke uvanlig. Kikhoste er særlig alvorlig for spedbarn, der sykdommen kan debutere med pustestans. Man er smitteførende fra symptomdebut og ca 3 uker etter. Gjennomgått sykdom gir immunitet, men ikke livslang.

I Norge vaksineres de fleste barn mot kikhoste gjennom barnevaksinasjonsprogrammet. Siste vaksinedose i denne forbindelse gis i 10. klasse, det vil si når ungdommen er 15-16 år. Vaksinen gir beskyttelse i ca 10 år. Dette betyr at man etter fylte 25 ikke lenger er beskyttet mot kikhoste, med mindre man selv sørger for oppfriskningsdose av vaksinen. FHI anbefaler at voksne tar oppfriskningsdose mot kikhoste (i kombinasjon med difteri, stivkrampe og eventuelt polio) hvert 10. år. I yrker der den ansatte har tett kontakt med små barn, som barnehageansatte og helsepersonell, er dette særlig viktig. Dette gjelder også foreldre, besteforeldre og andre omsorgspersoner til spedbarn.

Les mer på helsenorge: Kikhoste - Helsenorge