Salg av kommunal tomt for bygging av utleieboliger

Gjesdal kommune legger ut kommunal tomt B18 i Kodlidalen for salg for bygging av utleieboliger gjennom Husbankens gunstige konsept tilvisningsboliger,
Kommunen ønsker derfor å inngå avtale med profesjonelle utleieaktører som har som formål å eie, forvalte og leie  ut boliger på denne tomta.

Det blir presentasjon av tomt og Husbankens tilvisningsmodell hos Gjesdal kommune torsdag 12. september kl. 11.00.  Rettedalen 1, 4330 Ålgård. Påmelding til per.rovik@gjesdal.kommune.no

Hva er en tilvisingsavtale?

• En tilvisningsavtale er en langsiktig avtale mellom kommunen og en privat utleier.
  • Målgruppen for boliger  med tilvisingsrett er boligsøkere som ikke finner leieboliger i det private utleiemarkedet.  Hovedårsaken til dette er mangel på utleieboliger i kommunen.
  • Kommunen sitt mål med avtalen er å skaffe flere utleieboliger.
  • Avtalen gir kommunen rett til å tilvise personer og familier i målgruppen til 40 prosent av boligene i et prosjekt i minst 20 år.
  • Boligeier/utbygger inngår leieavtale med hver enkelt boligsøker.. Kommunen er ikke bundet av en leieavtale og er ikke økonomisk part i leieforholdet.
  • Dersom kommunen ikke har aktuelle boligsøkere kan boligene leies ut på det åpne markedet i samsvar med vilkår og frister som er gitt i avtalen.

Boligene skal være av god kvalitet i gode og trygge bomiljø, og holde standard i tråd med Husbanken sine krav.KI

Les også: Om tilvisingsavtaler og aktuelle maler på husbanken sine hjemmesider

Hva er fordelen for deg som utleier/utbygger?

Gunstig finansiering av prosjektet gjennom grunnlån fra Husbanken:

• Gunstig rente på hele lånet.
    • Husbanken har bare éi rente, og den er berekna ut fra snittet av de fem beste lånetilbudene i markedet som er rapporterte inn til Finansportalen, fratrekt 0,75 prosentpoeng.  Renten i Husbanken ligger vanligvis ca 1 % under vankig banklån.
  • Husbankens lån til utleieboliger med tilvisingsavtale kan dekke opptil 85 prosent av markedsverdi, ha avdragstid på inntil 50 år, og muligheter for å binde renten i inntil 20 år.
  • Mulighet for 1 års avdragsfrihet.
  • Kommunen vil hjelpe til å fylle boligene med leietakere, og utleier får lån fra Husbanken til alle boligene i prosjektet – ikke bare de 40 prosentene kommunen  henviser leietakere til.
  • Minimum 60 prosent av boligene i prosjektet kan til enhver tid leiest ut på den åpne markedet.

Boligtyper felt B18 skal bebygges med

Bebyggelsen skal være konsentrert bebyggelse som beskrevet i reguleringsbestemmelsene.

Det skal være mest mulig utnyttelse i forhold til maks antall i reguleringsbestemmelsene, som tilsier maks antall 16 boenheter.

Slik fordeling av boligene:

40% av total utnyttelse skal være utleieboliger med tilvisningsavtale
60% utleie på vanlig utleiemarked
Begge deler finansiert av Husbanken

Hver boligtype, hhv boliger med tilvisningsavtale og vanlig utleieboliger, skal ha slik fordeling:
50% boliger med 3 soverom
50% med 2 soverom

Prosjektet må være i tråd med reguleringsplan for feltet og øvrige kommunale planer.

Les også: Rettleder for lån fra Husbanken.

Krav til standard

Boligene skal vere av god kvalitet i gode og trygge bomiljø, og ha kvalitet/standard i tråd med Husbanken sine krav, samt byggteknisk forskrift TEK17 (Direktoratet for byggkvalitet).

Krav til utleieselskap

Disse reglene gjelder for profesjonelle utleiere som skal inngå tilvisingsavtale med kommunen og søke lån fra Husbanken:

• Utleiere har som formål å eige, forvalte og leie ut boliger til personar etter avtale med kommunen.
  • Utleiere inngår en samarbeidsavtale med kommunen.
  • Utleieforholdet er basert på husleieekontrakter etter husleieloven.
  • Utleier aksepterer NAV-garanti som depositum.  Eller garanti fra kommunen.
  • Leietakere som ikke blir tilvist fra kommunen, får tilbud om minimum 5 års leiekontrakt. (de som utleier selv leier ut som er av kommunens kvote)

Tilbudet må inneholde følgende dokumentasjon:

• Beskrivelse av utleieselskapet med firmaattest, skatteattest nyere enn 6 måneder og kredittvurdering
  • Tegninger: situasjonsplan, plan, snitt og fasadetegninger samt prosjektskildring

Ved valg av aktør/prosjekt  skal det vektlegges :

• Beskrivelse av utleieselskapet
  • Plan for forvaltning av beboere og bomiljø
  • Husleienivå
  • Kvalitet og boligstandard
  • Tidspunkt for ferdigstilling
  • Utnyttelse av feltet. Ønsker maks utnyttelse
  • Best løsning som er valgt i forhold til reguleringsbestemmelsene med vekt på gode utearealer
  • Design/ekstern utforming på boligene
  • Plassering i terrenget
  • Parkering/trafikkarealer
  • Løsning utvendig universell utforming.  Utover reguleringsbestemmelsene

All innsendt dokumentasjon fra tilbydere vil bli behandla konfidensielt fram til en eventuell avtale er inngått.

Dokumenter:

Søknadsskjema prosjektkonkurranse

Søknadsfrist er 14. oktober 2024. Det blir plukket ut 3 firma som skal konkurrere på utvikling av prosjektet og leiepriser. De to som til slutt ikke vinner får kr. 30 000,- hver. Utvelgelse forventes å skje innen 24.10.24.

Oppstartsmøte forventes å skje innen 31.10.24.

Innlevering 10. mars 2025.

For mer informasjon, ta kontakt med Boligkontoret v/Per Rovik. Tlf 930 17448  E-post: per.rovik@gjesdal.kommune.no

torsdag 12. september kl. 11.00, Rettedalen 1, 4330 Ålgård. Påmelding til per.rovik@gjesdal.kommune.no