Studietur for å se på helsehus

Prosjektgruppen som jobber med planlegging av nytt helsekvartal i Gjesdal kommune skal i april på studietur for å se på nybygde Hurum bo- omsorgssenter og Tønsberg helsehus. Målet for turen er å få ideer, innspill og erfaringer til byggingen av nytt helsekvartal i Gjesdal kommune.

Gjesdal kommune planlegger å bygge et nytt helsekvartal i Ålgård sentrum. Her vil sykehjem, omsorgsboliger og bofellesskap huse ca. 100 beboere. I tillegg skal bygget inneholde dagsenter, base for hjemmetjenester, fysioterapeut, ergoterapeut med flere. Målet med studieturen er å få ideer, lære av andre kommuner og høre hva slags erfaringer de har.

- Vi ønsker å se på de nye helsebyggene for få ideer til hvordan bygget i Gjesdal kommune kan se ut og hvordan løse behovene vi har, forteller Stig Egeland, kommunalsjef for Helse og velferd i Gjesdal kommune.

Tar oss tid til å undersøke behov og funksjoner

Det nye helsekvartalet er under planlegging, og prosjektgruppen er inne i en fase hvor vi ser på hva slags behov og funksjoner bygget skal dekke.

- Vi ønsker oss et godt bygg med flerbruksmuligheter og som skal kunne brukes av mange, forteller Stig Egeland.

Helsehuset skal komme alle innbyggerne til gode og innbyggerne vil bli invitert til å delta med forslag og ideer. Det er derfor spennende å tidlig se hva slags ideer, utforming og innhold andre har valgt, i prosessen for å finne ut hva slags bygg som skal bygges i Gjesdal.

Hvorfor dra til Hurum og Tønsberg?
Det nye omsorgssenteret i Hurum er Norges, og mest sannsynlig verdens, første plusshus-omsorgsbygg. Bygget er BREEAM Excellence-sertifisert, og er bygd som et Futurebuilt plusshus

• Det blir veldig interessant å få innblikk i hvordan Asker kommune har planlagt dette fremtidsretta bo- og omsorgssenteret. For å oppnå BREEAM Excellence-sertifiseringer må bygget produsere mer energi enn det forbruker for å kunne innfri kravene som stilles til et plusshus, uttaler Trond Hansen, prosjektleder for nytt helsekvartal i Gjesdal kommune.

Omsorgssenteret er den største investeringen i dagens Asker, og inneholder fem avdelinger med totalt 110 senger, rom for behandling, to dagsenter, kafeteria, aktivitet og service, og ulike spesialrom. I tillegg følger uteområdene FNs mål for bærekraft. For å beskytte den eksisterende naturen, er naturinngrepet i området blitt begrenset så mye det lar seg gjøre. Kommunen håper at det flotte parkanlegget med gangveier, vannspeil, lekeplass og blomster vil lokke naboer og innbyggerne i nærområdet til stedet.

I Tønsberg skal vi besøke det som sies å være Norges råeste helsehus. Avansert teknologi skal gi pasientene mer ro, økt trygghet, større bevegelsesfrihet og raskere hjelp.

Vi gleder oss til å høre om Tønsberg sine erfaringer med velferdsteknologi, og få innspill til hvordan vi bør prosjektere for å bygge robuste velferdsteknologiske løsninger, sier Stig Egeland.

Tønsberg åpnet i januar 2023, og har 120 sykehjemsplasser fordelt på 14 avdelinger. Bygget skal romme dagsentertilbud, kafé, fellesarealer, frisør og fysioterapi.  Totalt er bygget på 14000 kvadratmeter over to hovedetasjer.

Gjesdal kommune hatt også tidligere hatt møter med kommunene Lyngdal, Alta, Randaberg, Sola og Tysvær.

• Det har vært lærerikt å høre om disse kommunene sine erfaringer rundt prosjektfremdrift, samhandling og faglige diskusjoner som har vært underveis i prosessen når de har planlagt og bygget sine helsehus, sier Trond Hansen, prosjektleder for nytt helsekvartal i Gjesdal kommune

Prosjektgruppen kommer tilbake med egen reportasje om studieturen.

Hogsnes helsehus - Klikk for stort bilde

Foto: Asker kommune og Tønsberg kommune