Studietur nytt helsekvartal - Asker og Tønsberg

Studieturen til Asker og Tønsberg ble en suksess. Prosjektgruppen og 4 medlemmer av styringsgruppen reiste over til Østlandet og fikk omvisning på nye helsebygg i Hurum og på Hogsnes.

Satsningsområder har vært spesielt miljø og bærekraft og Hurum bo- og omsorgssenter har fått BREEAM-sertifisering. Det var også stort fokus på velferdsteknologi, uterom og sosial bærekraft. Hogsnes helsehus hadde koblet på lokale VTA-bedrifter gjennom hele prosjektfasen og også etter at bygget ble tatt i bruk.

«Å reise på studietur sammen med prosjektgruppen har vært veldig lærerikt og inspirerende. Vi har besøkt to kommuner som begge har lyktes med å bygge helsehus for fremtiden. Jeg merket meg spesielt deres satsing innen velferdsteknologi og sosial bærekraft», sier ordfører Frode Fjeldsbø.

«Jeg ble imponert over at prosjektledelsen hadde funnet tid og rom til å koble på lokale VTA bedrifter i prosjektet.
Helsehusene og ikke minst storkjøkken var godt gjennomført, god standard og nøye gjennomtenkt. Personer som var sentrale i driften nå, hadde også vært med i prosjektet fra starten, noe som tydelig var en suksess», sier Jan Haaland fra brukerrådet.

Ansatte og politikere fra Gjesdal på studietur  - Klikk for stort bilde