Inkluderende barnehage-og skolemiljø i Gjesdal
Alle skolene i Gjesdal arbeider hver eneste dag hardt og systematisk for å skape et inkluderende skolemiljø. For å bli enda bedre deltar vi i et prosjekt i regi av Utdanningdirektoratet. Gjennom dette to-årige prosjektet skal vi lære mer om trygge og gode barnehage- og skolemiljø, regelverk, organisasjon og ledelse og lære mer om forebygging, avdekking og håndtering av mobbing.
Skolene Gjesdal ungdomsskole, Solås, Dirdal og Oltedal deltok i satsingen Inkluderende skole og barnehagemiljø. Denne satsingen er nå over, og har blitt erstattet av Læringsmiljøprosjektet. Skolene Ålgård, Bærland og Dirdal deltar i denne.
Vi ønsker å oppnå en varig praksisendring som når flest mulig, og utviklingsarbeidet skal derfor primært foregå i form av skolebasert kompetanseutvikling og arbeid i lærende nettverk. Barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling vil si at barnehager og skoler, med ledere og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet er å videreutvikle praksis innen arbeidet med barnehagemiljø, skolemiljø, mobbing og andre krenkelser.
Deltakerne skal delta på nasjonale fagdager og regionale samlinger med forelesninger og gruppearbeid. Mellom samlingene arbeider deltakerne lokalt med aktuelle problemstillinger i egen praksis. I tillegg skal deltakerne være med i lærende nettverk som ledes av kommunen. Nettverkene er en møteplass for erfaringsutveksling, refleksjon og faglig utvikling.
Kommunene som deltar får støtte til en lokal ressursperson som følger opp arbeidet i kommunen, i barnehagene og på skolene.
Sist endret 28.09.2023 11.11